Spit oefeningen

Oefeningen tegen Spit

Voordat u start met oefeningen is het goed om onderstaand te weten:

Behandeling Spit oefeningen

De meeste gevallen van spit verdwijnen vanzelf. Soms is het nodig spierverslappers of pijnstillers te slikken. Het allerbelangrijkste is dat u in beweging blijft. Wel moet u daarbij oppassen dat u niet over u grenzen heen gaat. Spit is een ‘overbelastingstrauma’, dus moet de blessure de gelegenheid krijgen om te herstellen. Wanneer u zoveel mogelijk in beweging probeert te blijven, belast u de rug relatief laag en zet u de doorbloeding lokaal aan zodat dit een gunstig effect heeft op het herstelproces. De reactie een of twee dagen na de oefeningen geeft aan hoe intensief u de oefeningen heeft uitgevoerd.

Bekijk de oefeningen in de onderstaande afspeellijst

(Als u de andere Spit oefeningen wilt bekijken, kunt u rechts bovenin de video op de drie streepjes klikken.)

Hieronder kunt u stapsgewijs de opbouw van de oefeningen volgen. Wij raden u aan om dit aan de hand van het desbetreffende filmpje te doen voor een correcte uitvoering.

Filmpje 1 Hol Bol
1. Zet je handen recht onder je schouders
2. Zet je knieën recht onder je heupen
3. Hou je hoofd stil
4. Wissel af tussen hol en bol
5. Kantel je bekken

Filmpje 2 Bruggetje
1. Zet je voeten ca. 20 voor je billen
2. Kom met je billen omhoog
3. Hou je schouders, heup en knieën in een rechte lijn
4. Beweeg met zo weinig mogelijk kracht

Filmpje 3 Squat
1. Plaats je duimen in je rug
2. Ga actief staan
3. Ga achterop zitten
4. Hou je knieën achter je tenen
5. Zak door je knieën en beweeg weer omhoog

Filmpje 4 Superman
1. Start met je vuisten onder je borst
2. Opdrukken met je ellebogen
3. Ontspan je benen
4. Druk je nu op je handen omhoog
5. Strek je armen

Filmpje 5 Mckenzie Extensie
1. Start met je vuisten onder je borst
2. Opdrukken met je ellebogen
3. Ontspan je benen
4. Druk je nu op je handen omhoog
5. Strek je armen

Filmpje 6 Dead lift stiffed leg
1. Ga actief staan
2. Hou je ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar
3. Buig je knieën licht
4. Buk tot 90 graden voorover met een holle rug
5. Kijk schuin omhoog
6. Beweeg met weinig kracht

Online rugprogramma

Het Rugcentrum is al ruim 3 jaren actief met het aanbieden van online rugprogramma’s in Nederland. Wij bieden een op maat gemaakt behandelplan die je in staat stelt om je dagelijkse activiteiten weer ‘normaal’ te kunnen uitvoeren. In de afgelopen 20 jaar hebben onze rugspecialisten veel expertise opgedaan om de programma’s nog beter aan te laten sluiten op jouw pijnklachten.

In deze moeilijke periode zien we dat veel klanten onnodig blijven lopen met rugklachten. Wacht niet langer en maak net als veel andere een online afspraak bij Het Rugcentrum.

Lees meer Maak online een afspraak  

Onze partners

Weer binnen de lijnen bij je favoriete sport.